Ἡ ἑορτὴ τῆς τοῦ Χριστοῦ γεννήσεως, ἑορτὴ τῶν γενεθλίων καλουμένη καί, κατὰ τὸν Χρυσόστομον «πασῶν ἑορτῶν σεμνότατη καὶ μητρόπολις πασῶν», δὲν θὰ εἶναι, ἴσως, εἰς πολλοὺς τῶν ἀναγνωστῶν τῆς «Δημιουργίας» γνωστὸν ὅτι, ὡς αὐτοτελὴς ἑορτή, δὲν ἑωρτάζετο κατὰ τοὺς πρώτους χριστιανικοὺς αἰώνας.
Τότε, κατά τήν 6ην Ἰανουαρίου, ἀπὸ τοῦ τέλους τῆς τρίτης ἑκατονταετηρίδος ἑωρτάζετο μόνον ἡ ἑορτὴ τῆς Ἐπιφανείας, μετ᾿ αὐτῆς δὲ συνεωρτάζετο καὶ ἡ τῆς γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ.
Ὡς ἰδιαιτέρα ἡμέρα ὡρίσθη ἡ τῶν Χριστουγέννων τὸ πρῶτον κατὰ τὸν Δ΄ μ.Χ. αἰῶνα ὑπερμεσοῦντα ἐν τῇ Δύσει, ὅτε καὶ ἀπεφασίσθη ὡς ἡμέρα τῆς γεννήσεως τοῦ Κυρίου νὰ ὁρισθῆ ἡ 25η Δεκεμβρίου, μετὰ πολλάς συζητήσεις, ἀφοῦ ἄλλοι εἰς ἄλλην ἡμέραν ἢ ἄλλον μήνα ἔθετον αὐτὴν π.χ. τὸν Νοέμβριον, Ἰανουάριον, Μάρτιον, Ἀπρίλιον ἢ καὶ Μάϊον, τοῦτο δέ, διότι οὐδαμοῦ τῆς Παλαιᾶς καὶ Καινῆς Διαθήκης λέγεται ποῖον μήνα ἢ ποίαν ἡμέρα ἐγεννήθη ὁ Κύριος. Ὡρίσθη δὲ τότε ἡ ἑορτὴ τῶν Χριστουγέννων ὑπὸ τῆς Ἐκκλησίας, ἐπιθυμούσης ν᾿ ἀντικαταστήση διὰ Χριστιανικῆς ἐθνικὴν ἑορτήν, τὴν τοῦ ἀηττήτου ἡλίου, ἑορταζομένην τὴν ἡμέραν ἐκείνην.
Εἰς τὴν Ἀνατολὴν ἡ ἑορτὴ τῶν Χριστουγέννων εἰσήχθη κατὰ τὸ τελευταῖον τέταρτον τοῦ Δ΄ μ.Χ. αἰῶνος, ὡς βεβαιοῖ ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος ἐν ὁμιλίᾳ του γενομένη ἐν Ἀντιοχείᾳ κατὰ τὸ 386 ὅτε ἔλεγεν.
Οὕπω δέκατον ἔτος ἐστὶν ἐξ οὐ δήλη καὶ γνώριμος ἡμῖν ἡ ἡμέρα αὕτη γεγένηται». Ἐννοεῖται, ὅτι τότε, μεταξὺ τῶν ἀκροατῶν τοῦ ἱεράρχου, ὑπῆρχον οἱ ὑπὲρ τοῦ νεωτερισμοῦ ἀπολογούμενοι, ὡς τοὐναντίον καὶ οἱ ἐγκαλοῦντες. Ὅταν μάλιστα τῷ 378 ἑωρτάσθη τὸ πρῶτον ἡ ἡμέρα ἐν Κωνσταντινουπόλει, μαρτυρεῖται ὅτι ὁ ἑορτασμὸς ἐγένετο γογγύζοντος τοῦ λαοῦ.
Ἀξιοσημείωτον εἶναι ὅτι, ἐκεῖ ὅπου ἐγεννήθη ὁ Χριστός, μόλις κατὰ τὸ 433 ἰδιαιτέρως ἑωρτάσθη ἡ γέννησις αὐτοῦ.
Ὅπως ἂν ἔχη, ἅπαξ εἰσαχθεῖσα ἡ ἑορτή, ἐπεκράτησε, χάρις εἰς τὰς ἐνεργείας πεφωτισμένων ἱεραρχῶν καὶ κυρίως τοῦ Χρυσοστόμου, εἴτα δὲ καὶ Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, οὗτινος ὁ πρῶτος ἐν Κωνσταντινουπόλει λόγος κατὰ τὴν 25ην Δεκεμβρίου τοῦ 380 ἤρχισε διὰ τοῦ: «Χριστὸς γεννᾶται δοξάσατε, Χριστὸς ἐξ οὐρανῶν ἀπαντήσατε, Χριστὸς ἐπὶ γῆς ὑψώθητε».
Οἱ Βυζαντινοί, κατὰ τὴν ἡμέραν τῶν Χριστουγέννων φαίνεται ὅτι ἐντός τοῦ ναοῦ ἐσχημάτιζον σπήλαιον καὶ ἐν αὐτῷ ἐτοποθέτουν στρωμνήν, ἐφ᾿ ἧς ἐτοποθέτουν παίδα, τὸν Ἰησοῦν παρισταίνοντα. Περὶ τούτου σαφῶς κατὰ τὸν ΙΒ΄ αἰῶνα μαρτυρεῖ ὁ Θεόδωρος Βαλσαμῶν, ὅστις, ἑρμηνεύων τὸν 83ον κανόνα τῆς ἐν Τρούλλῳ Συνόδου, παρατηρεῖ: «Νομίζω ὅτι κακῶς ποιοῦσιν οἱ τὴν ἀπόρρητον καὶ σωτήριον ἐν σπηλαίῳ γέννησιν τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ διὰ παιδὸς καὶ στρωμνῆς ὑποτυποῦντες καὶ τὰ ὑπὲρ λόγον καὶ ἔννοιαν ἀνθρωπίνοις ἐπιτηδεύμασι διαγράφοντες».
Θὰ ἦτο δ᾿ ἡ συνήθεια αὕτη πολὺ παλαιοτέρα, ὡς συμπεραίνω ἐκ λόγου, ὅν ἐξεφώνησεν ἐκ λόγου, ὅν ἐξεφώνησεν ὁ Χρυσόστομος τῇ 20η Δεκεμβρίου τοῦ 386, ᾦ, ἀποτεινόμενος πρὸς τὸ ἐκκλησίασμα, τοὺς ἐνεθύμιζεν τὴν ἐγγίζουσαν ἑορτὴν τῶν Χριστουγέννων καί, μεταξὺ ἄλλων τοὺς ἔλεγεν «Ἀντιβολῷ μετὰ πάσης σπουδῆς καὶ προθυμίας παραγενέσθαι τὴν οἰκίαν ἕκαστον κενώσαντα τὴν ἑαυτοῦ, ἵνα ἴδωμεν τὸν Δεσπότην ἡμῶν ἐπὶ φάτνης κείμενον».
Κατὰ τοὺς Βυζαντινοὺς χρόνους ὑπῆρχε συνήθεια, ἵνα εἰς τὴν λεχῷ, πρὸς τόνωσιν καὶ διὰ νὰ παραγάγη ἀρκετὸν γάλα, δίδουν τὸ λεγόμενον λοχόζεμα, ζωμὸν δηλαδὴ ἐντός τοῦ ὁποίου εἶχεν ἀναδευθῆ ἐψημένη σεμίδαλις καὶ «ἕτερα τινὰ εἴδη», ἤτοι βούτυρον καὶ μέλι.
Τὸ λοχόζεμα τοῦτο συνήθιζαν οἱ πρόγονοί μας νὰ στέλλωσιν εἰς φιλικάς οἰκίας τὴν ἑπομένην τῶν Χριστουγέννων, πρὸς τιμὴν τῶν λοχείων τῆς Παναγίας, ὡς ἔλεγον, ἔθιμον τὸ ὁποῖον δὲν ἐνέκρινεν ἡ Ἐκκλησία, ἥτις διὰ τοῦ 79ου κανόνος τῆς ἐν Τρούλλῳ Συνόδου τὸ ἀπηγόρευσεν ἐπὶ ποινὴ ἀφορισμοῦ τῶν λαϊκῶν καὶ καθαιρέσεως τῶν κληρικῶν, ἀφ᾿ οὐ ἡ Παναγία «οὐκ ἔγνῳ λοχείαν», ἥτις ὅμως ἀπαγόρευσις δὲν ἴσχυσε νὰ ἐξαλείψη τὸ ἔθιμον,ἀφ᾿ οὗ κατὰ τὸν 10ον αἰῶνα Συμεών ὁ Μεταφραστής σημειοῖ «ἀφορίζεται ὁ μετά τήν ἑορτήν τῆς Θεοτόκου σεμίδαλιν ἤ ἄλλο τι σκευάζων διά τά λεγόμενα λοχεία».
Μόνον κατὰ τὸν ΙΒ΄ αἰῶνα φαίνεται ὅτι ἡ συνήθεια εἶχεν ἐκλίπει, τοὐλάχιστον ἐν τῇ πρωτευούσῃ, ἀφ᾿ οὗ, ὡς σαφῶς λέγει Θεόδωρος ὁ Βαλσαμῶν, «Χριστοῦ χάριτι τέως εἰς ταύτην τὴν τῶν πόλεων βασιλεύουσαν οὐδὲν τί τολμᾶται τοιοῦτο παρὰ τινός».
Κατὰ τὰς μεγάλας ἑορτάς συνήθεια ἐπεκράτει νὰ καλλωπίζωνται αἱ οἰκίαι καὶ νὰ στολίζωνται τὰ ὑπέρθυρα αὐτῶν πρὸς δὲ νὰ καθαρίζωνται καὶ οἱ δρόμοι.
Τοῦτο ἐγίνετο καὶ κατὰ τὴν ἡμέραν τοῦ ἑορτασμοῦ τῶν γενεθλίων, ὅποτε, κατὰ διαταγὴν τοῦ ἐπάρχου τῆς πόλεως, οὐ μόνον καθαρισμὸς τῶν ὁδῶν ἐγίνετο, ἀλλὰ καὶ στολισμὸς διαφόρων κατὰ διαστήματα στηνομένων στύλων μὲ δενδρολίβανα, κλάδους μύρτου καὶ ἄνθη τῆς ἐποχῆς.
Κατὰ τὰς ἑορτάς τοῦ Δωδεκαημέρου γνωρίζομεν ὅτι οἱ Βυζαντινόπαιδες, περιεχόμενοι τὰς οἰκίας, ἀπὸ βαθείας πρωΐας μέχρι δείλης ὀψίας μετὰ αὐλῶν καὶ συρίγγων ἔλεγον τὰ κάλανδα:
Καὶ ὅσοι κατ᾿ ἀρχίμηνον τὴν Ἰανουαρίου
καὶ τῇ Χριστοῦ γεννήσει δὲ καὶ Φώτων τῇ ἡμέρᾳ
ὁπόσοι περιτρέχουσι τὰς θύρας προσαιτοῦντες
μετὰ ὠδῶν καὶ ἐπωδῶν καὶ λόγους ἐγκωμίων,
ἐξ ὧν στίχων πληροφορούμεθα ὅτι, πλὴν τῶν εὐχετικῶν ἐπὶ τῇ ἡμέρᾳ ἀσμάτων, οἱ παῖδες ἀπηύθυνον καὶ ἐγκώμια πρὸς τοὺς ἐνοίκους, ἀνάλογα πρὸς τὰ σημερινὰ «πολλὰ ᾿παμε τἀφέντη μας, ἂς ποῦμε τῆς κυρᾶς μας». Ἐν ἐπωδαῖς καὶ τὴν ἀμοιβὴν των ζητοῦντες, ὡς γνωρίζομεν ἐξ ἀναλόγων ἀγυρτικῶν ἀσμάτων.
Σημειωθήτω ὅτι ἔλεγον τὰ κάλανδα οὐ μόνον παίδες, ἀλλὰ καὶ ἐνήλικοι, καὶ δὴ καὶ ἄνθρωποι τῆς ὀρχήστρας, οἵτινες μέχρι βαθείας νυχτὸς περιφερόμενοι καὶ καλανδίζοντες δὲν ἀπήρχοντο, ἂν δὲν ἠμείβοντο.
Καὶ δὲν ἦσαν, δυστυχῶς, οὗτοι οἱ μόνοι ἐνοχλοῦντες. Ἐπειδὴ κατὰ τὴν ἡμέραν αὐτήν, ὡς καὶ κατὰ τὰς ἑπομένας τοῦ Δωδεκαημέρου, ἐγίνοντο αἱ μεταμφιέσεις, διὰ τοῦτο καὶ μετημφιεσμένοι, ἀσβολωμένον ἔχοντες τὸ πρόσωπον, ἔκρουον τὰς θύρας διὰ φωνῶν καὶ ἀστεϊσμῶν ἐνοχλητικοὶ εἰς τοὺς οἰκοδεσπότας γινόμενοι.
Ἐν ἡμέραις μεγάλων ἑορτῶν καὶ εὐχαρίστων γεγονότων, συνήθεια ἐπεκράτει, ἐπιτρέποντας τοῦ βασιλέως, νὰ γίνωνται ἱπποδρομικοὶ ἀγῶνες, περὶ οὗς κυριολεκτικῶς ἐμαίνοντο οἱ Βυζαντινοὶ διὰ τοῦτο κατὰ τὴν ἡμέραν τῶν Χριστουγέννων ἐτελοῦντο ἱπποδρομικοὶ ἀγῶνες ἐν τῷ ἱπποδρόμῳ, ἐπὶ παρουσία τοῦ Βασιλέως καὶ μεγάλου πλήθους θεατῶν. Καὶ ἀπήρεσκε μὲν τὸ πράγμα εἰς τὴν Ἐκκλησίαν, ἡ ὁποία ἐπεθύμει κατὰ τὴν ἱερὰν ἡμέραν μᾶλλον εἰς τὴν Ἐκκλησίαν ἢ εἰς τὸν ἱππόδρομον νὰ συχνάζη ὁ λαὸς – οἱ πατέρες τῆς ἐν Καρθαγένῃ συνόδου ἐζήτησαν ἀπὸ τὸν Βασιλέα νὰ ἀργήσουν τὰ θεάματα «ἐν τῇ Κυριακῇ καὶ ἐν ταῖς λοιπαῖς φαιδραῖς τῆς τῶν Χριστιανῶν πίστεως ἡμέραις» τοῦτο δὲ φαίνεται ὅτι ἐν μέρει θὰ ἴσχυσεν, ἀφ᾿ οὐ ἐν τῷ ἐπ᾿ ὀνόματι τοῦ Φωτίου φερομένῳ Νομοκάνονι λέγεται ὅτι κατὰ τὰ Χριστούγεννα καὶ τὰ Θεοφάνεια «οὐ τελεῖται θέα». Ἡ συνήθεια ὅμως ἦτο τόσον ἰσχυρά, ὥστε κατὰ τὸν ΙΒ΄ αἰῶνα ὁ Ἰουδαῖος περιηγητὴς Βενιαμὶν ὁ ἐκ Τουδέλης μαρτυρεῖ ὅτι ἐν Κωνσταντινουπόλει παρέστη κατὰ τὰ Χριστούγεννα εἰς ἱπποδρομικοὺς ἀγώνας τῶν ὁποίων ἐξαίρει τὴν λαμπρότητα.
Τὸν ἑορτάσιμον τόνον κατὰ τὴν ἡμέραν αὐτὴν ἐννοεῖται ὅτι ἔδιδον καὶ τὰ ἀνάκτορα, ἐν οἷς ἐγίνετο προετοιμασία διὰ τὴν πομπικὴν μετάβασιν τοῦ βασιλέως, τὴν προέλευσιν ἢ τὸ πρόκενσον, ὡς ἔλεγον, ἀπὸ τοῦ ἱεροῦ παλατίου, τοὐλάχιστον μέχρι τοῦ ΙΒ΄ αἰῶνος, εἰς τὸν ναὸν τῆς ἁγίας Σοφίας.
Κατὰ Κωνσταντῖνον τὸν Πορφυρογέννητον, κατὰ τὴν ἡμέραν τῆς τοῦ Χριστοῦ γεννήσεως ὁ βασιλεύς, χλαμύδα καὶ στέμμα φορῶν καὶ συνοδευόμενος ὑπὸ πατρικιῶν, συγκλητικῶν καὶ στρατηγῶν, ἐξήρχετο τῶν ἀνακτόρων καὶ διὰ τῆς κεντρικῆς ὁδοῦ τῆς πρωτευούσης, τῆς μέσης καλουμένης, διηυθύνετο εἰς τὴν ἁγίαν Σοφίαν εἰς ἐξ διάφορα σημεῖα τῆς πορείας του ἐπευφημούμενος ὑπὸ ἀντιπροσώπων τῶν δήμων, ἤτοι τῶν Πρασίνων καὶ τῶν Βενετῶν, οἵτινες τὸν ηὔχοντο διὰ τοῦ «πολλοὶ ὑμῖν οἱ χρόνοι», «πολλά, πολλά, πολλά, πολλὰ ἔτη εἰς πολλά», «πολυχρόνιον ποιῆσοι ὁ Θεὸς τὴν ἁγίαν βασιλείαν σας» καὶ ἔψαλλον εἰς ἦχον τρίτον σχετικοὺς πρὸς τῆς ἡμέραν ὕμνους ὡς: «Ὁ ἀμήτωρ ἐν οὐρανοῖς, ἀπάτωρ τίκτεται ἐπὶ γῆς», «ὁ φυτουργὸς τῶν ἀνθρώπων φιλάνθρωπος καταδέχεται ἄνθρωπος γεννηθῆναι», «τὸν ἐν Ἐδὲμ παράδεισον ἠνέωξεν ἐν Βηθλεὲμ ἡ Παρθένος ἐξ ἧς Χριστὸς καὶ Θεὸς ἡμῶν εὐδόκησε τεχθῆναι».
Ὅταν ὁ βασιλεὺς ἔφθανεν εἰς τὴν ἁγίαν Σοφίαν, εἰς τὸν ἐξωνάρθηκα, ἀνώτερος ἀνακτορικὸς ὑπάλληλος, ὁ πραιπόσιτος, τοῦ ἀφήρει ἐκ τῆς κεφαλῆς τὸ στέμμα, προχωρῶν δ᾿ ὁ ἄναξ συνήντα εἰς τὸν νάρθηκα τὸν Πατριάρχην μετὰ τοῦ ὁποίου προυχώρει εἰς τὸν κυρίως ναόν, ἔνθα, κατὰ τὸν Καντακουζηνόν, «ἐξαισίᾳ τὶς εὐαρμοστίᾳ καὶ συμφωνίᾳ μέλους ἐξηκούετο».
Ἔπειτα, ἀφ᾿ οὐ εἰσήρχετο εἰς τὸ ἱερὸν καὶ προσεκύνει, μετέβαινεν εἰς τὸν πρὸς ἀνάπαυσιν χῶρον, τὸ μουτατώριον ἐξ οὐ καὶ ἐξήρχετο ὅταν ἦτο καιρὸς τοῦ ἀσπασμοῦ καὶ διὰ νὰ κοινωνήση. Κατὰ τὴν εἰς τὰ ἀνάκτορα ἐπιστροφήν, οἱ Πράσινοι καὶ οἱ Βενετοί εἰς πέντε διάφορα σημεῖα τὸν ἐπευφήμουν καὶ τὸν ηὔχοντο, ὡς καὶ κατὰ τὴν μετάβασιν.
Ἂς σημειωθῆ ὅτι κατὰ τὴν κατὰ τὰ Χριστούγεννα μετάβασίν των εἰς τὴν μεγάλην Ἐκκλησίαν οἱ βασιλεῖς ἤκουον καὶ Λατινιστὶ καὶ εὐχάς, ὧν ἡ Βυζαντινὴ μετάφρασις ἔχει ὡς ἑξῆς: «Ἐκ Μαρίας τῆς Παρθένου ἐγεννήθη καὶ μάγοι ἐξ ἀνατολῶν προσκυνοῦσι».
Χριστὸς ὁ Θεὸς ἡμῶν φυλάξοι τὴν βασιλείαν ὑμῶν ἐπὶ πολλοῖς ἔτεσι καὶ καλοῖς».
Τὴν λαμπράν καὶ περίδοξον τῶν Χριστοῦ γενεθλίων ἡμέραν τιμῶντες οἱ βασιλεῖς, ἔδιδον κατ᾿ αὐτὴν ἐπίσημον ἐν τοῖς ἀνακτόροις γεῦμα, εἰς ὅ, προσκαλούμενοι ἄρχοντες, ἀλλὰ καὶ ξένοι ἀντιπρόσωποι καὶ δώδεκα πένητες κατὰ τὸν τύπο τῶν μαθητῶν τοῦ Κυρίου, ἔτρωγον οὐχὶ καθήμενοι, ἀλλ᾿ ἀνακεκλιμένοι, κατ᾿ ἀρχαίαν συνήθειαν, ἀπὸ καιροῦ εἰς καιρὸν ἐγειρόμενοι καὶ ἐπευφημοῦντες τὸν βασιλέα, ἐν ᾦ κατὰ χρονικὰ διαστήματα οἱ καλλίφωνοι χοροὶ τῆς ἁγίας Σοφίας καὶ τῶν ἁγίων Ἀποστόλων ἔψαλλον. «Ἡ γέννησίς σου, Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν ἀνέτειλε τῷ κόσμῳ τὸ φῶς τὸ τῆς γνώσεως».
Ἐκ σεβασμοῦ πρὸς τὴν ἱερότητα τῆς ἡμέρας οἱ βασιλεῖς ἀπηγόρευον νὰ συλλαμβάνεται τίς κατ᾿ αὐτὴν καὶ νὰ φυλακίζεται διὰ μικρὰ παραπτώματα, ἐκτός, ἂν εἶχε περιπέσει εἰς σοβαρὸν ἔγκλημα, στέλλοντες δὲ διαταγάς, ἐκέλευον ν᾿ ἀπολύωνται τῶν φυλακῶν οἱ δι᾿ ἐλαφρὰ παραπτώματα ἔγκλειστοι.